Sunday, January 6, 2008

Akhirnya ada respon....

Ha!Ha!aku dah lama jugak bukak blog akucakap nih..kui..kui..sekarang baru aku dapat baca komen dari seorang "Pembaling batu sembunyi tangan" macam aku jugak. Dia kata dia orang ulu..dia tak ngaku dia melayukot. kalau di Indonesia,kata ganti nama bagi melayu adalah jawi. keturunan yang bersusur galur dari rantau Indochina ini berkembang biak melata di rantau asia tenggara. aku banyak jumpa orang iban yang bangga mengaku diorang melayu. melayu pada istilah nya berasal dari bahasa sanskrit bermaksud, 'orang yang tinggal di tanah tinggi'. Istilah ini diguna di Malaysia sebagai mewakili bangsa yang mempunyai etnik pelbagai dari jawa, bugis, iban, dayak, banjar, mendeleng, minang, bawehyan (kita selalu panggil boyan), palembang, riau dan acheh. melayu dipanggil ganti nama kerana etnik-etnik ini duduk di dalam rumpun nusantara. jika di Indonesia dipanggil bangsa jawi. ini termasuk Filipina, thailand (siam), pattani, champa dan selainnya di rantau nusantara. ektremis bangsa tidak perlu wujud lagi kerana masing-masing kena faham bahawa melayu itu adalah nama jamak (mewakili lebih dari satu). Contohnya orang cina yang kita ketahui terbahagi kepada beberapa keturunan atau etnik ataupun sub-etnik. dari Han (mandarin), kanto (kantonis), kong Fo, tiong hua dan sebagainya. ia disatukan dalam satu nama iaitu cina. hai korang ni tak pepaham. Aku respek la pasal sejarah iban ke, sejarah orang ulu ke. yang patut ko buat. bila aku tulis fikir la dulu. tapi bagus jugak mamat ke minah ke aku tak tau. dia kata dia orang sarawak.sesama jugak aku boleh study. dia pun cam tu jugak. Aku cuma selar sifat melayu yang lupa pada marga. Bukan kutuk etnik ke apa. emosional sesangat la korang nih. kang aku maki nangis!Aku cuma mahu kita bangga dengan marga kita. untuk uniti bukannya kasi pecah lagi. Hai...balik gi library.
Sejarah melayu Malaysia bermula pada empayar Melaka. tidak juga. langkasuka sudah ada sebelum zaman empayar melaka. bagaimana dengan kesultanan Sulu? kerajaan brunei lama? Melaka dibuka oleh anak raja palembang Parameswara memulakan detik-detik tamadun melayu baru di malaysia. pada masa itu semenanjung Malaysia bernama gangga emas. melayu itu adalah nama komuniti. Sebab itu bila nak bubuh bahasa melayu, tak adil rasanya. kerana melayu tu ada banyak. jadi ubah jadi istilah bahasa malaysia. Tapi aku kasi can la sama lu all. pasal akupun kaki maki orang. nak maki aku tak kesah punya. tapi janganlah marah nyamuk kelambu dibakar!!
Respon lain aku nak jugak terima. Di sini demokratik. bebas bersuara. terbuka. nak maki caci pun gua tak kesah. hidup ini tak ada provokatif, tiadalah terbuka otak lembap ni. tapi yang mangkuk tu memang la mangkuk!tapi mangkuk kalau penuh okey, mangkuk kosong okey lagi boleh isi. Kalau mangkuk sumbing ke/ atau mangkuk pecah?Pikiorkanlah wahai orang yang bukan badut.

3 comments:

kevinjokes said...

huhu lama gak aku tunggu ko balas.... hahaha.. bukan lah me'mangkuk'kan orang kerana perkauman/etnik hanya kerana aku, dia, mereka dan kau(ni maki ni) ada bezanya... orang asli tu bukan melayu ke?(diaorang kan orang asal tanah tu)kesian kan macam bangsa red indian di US ngan Aboriginal kat australia..macam pelarian kat bumi sendiri...
ok yang lawak aku tengok ada iban mengaku melayu hahahah yang aku tau tu Iban 'saudara' baru engkorang, kat tempat aku pun memang macam ada la sekor dua aku rasa(je la)..aku ada kawan iban yang dah masuk Islam masih mengaku iban(bukan ko sorang je ade kawan iban)
Orang Iban dipanggil Dayak Laut sebab diaorang tinggal di tepi sungai untuk cari rezeki.. aku rasa susah la nak cari persamaannya yang ketara, dari segi pakaian jauh lagi, pasal gambar orang dayak ko letak tu gambar untuk acara kebangsaan(asal mana ada takut tak sesuai macam perarakan atau waktu pelancaran majlis) yang ori dia masih ada lagi. ko je blum ader koleksi tu huhu... takut kawan Iban ko lupa bangsa Iban tu la geng-geng Jack Sparrow yang selalu rompak dan serang James Brooke zaman dulu2....
Kata orang setakat baca tak cukup(layan dunia sendiri la)daripada tengok sendiri. Aku pun banyak merantau walaupun pun aku cuma merantau dalam Malaysia ni cari rezeki...
Bidayuh yang dikenali sebagai Dayak Darat ceh macam sama dengan tanah tinggi la pulak... harap2 la bahasa Bidayuh yang lebih 100+ dialek mirip dengan bahasa melayu huhu..Tak semua Bidayuh boleh faham maksud masing-masing sampai ada yang bercakap dalam bahasa melayu..
Orang ulu, pasal kitaorang spesis yang hampir pupus tinggal kat kawasan paling hulu di sarawak... sebenarnya sekarang usaha dilakukan untuk mengkaji dan memahami sejarah moyang aku(banyak yang aku kena belajar pasal moyang aku dulu2)
Sekarang kitaorang di'malay'kan oleh kerajaan tetapi wstern culture dah ketara sikit pasal kitaorang sini open... jangan sampai generasi masa depan taktau asal usul sendiri ...blank je bila cikgu tanya macam mana upacara(adat istiadat)... tau 'ngajat' atau permainan lama...
sebenarnya semua manusia berasal dari satu rumpun iaitu keturunan Adam dan Hawa yang dicipta oleh DIA dengan tujuanNYA.....salam kesedaran(tengok id gua kalo nak tau aku ni minah ke mamat huhuh)

Anti-Cina said...

a'kum...
nak tanya sikit laa bro...
aku ade wat blog nie...
www.anti-cina.blogspot.com
tapi dia nye comment x sama page ngan post laa...
kena klik comment baru leh baca comment...
cam ne nak wat cam ko nye ?
post dan comment dalam satu page...
dan boleh x link kan aku nye blog dalam blog ko ?

terima kasih...

Prof. Dr. Bidayuhms Al-Kafirun said...

UMNO tidak boleh masuk Sarawak kata Dr John Brian selaku ketua Dayak.
Sebab DIA TAKUT seperti sabah dikucarkacir oleh UMNO mulamula dulu. Swak pun akan dikucarkacir 2-3 tahun dan mungkin akan pupuslah bangsa dayak hehe...baru tau padan muka. Siapa suruh sokong BN makin banyak etnik makin sokong pula BN ...saya rasa Pak Lah kena hargai pengorbanan etnik berbilang kita nih! hehe...
sabar kawan...tapi kalau mahu debatkan agama silakan ke blog saya.