Monday, November 26, 2007

Babi dan Masyarakat melayu Kita yang Terlalu "ISlam" ???
































babi adalah hewan yang buruk dan huduh!babi menjadi ejekan dan hinaan. contohnya macam ayat ni, "Babi kau!", "Perangai Cam babi!", "Woi..babi!" dan sewaktu ngan nya. Babi menjadi ikon huduh, buruk, lakhanat dan cilanat dari masyarakat kita espeacially melayu. orang melayu sangat sensitip ngan babi. hinggakan untuk melihat imej babi tupun menjadi bahan untuk muntah monggek cam tak hengat. Terlalu jijik babi itu. tetapi sedarkah anda semua? Cuba peratikan persoalan di bawah dan fikirkan:




1) Adakah babi melakukan merogol dan membunuh kanak-kanak?


2) Adakah babi mendera kanak-kanak dengan deraan seksual menggunakan terung dan timun?


3) Adakah babi itu dijadikan oleh Allah sebagai bahan hinaan dan ejekan?


4) Adakah babi itu tiada jasanya kepada bumi, alam dan kita manusia?


5) Adakah babi itu haram selama-lamanya?




Segala sesuatu yang dijadikan oleh Allah itu tiada yang sesia. Betul tak pembaca? Babi pun kalau dia tak ada dalam hutan nu, siapa nak mentekedarah cacing yang berjuta tu. Cacing penting dalam kesuburan tanah tetapi kalau terlalu banyak, tanah boleh menjadi longgar dan boleh jadi berlaku 'landslide' betul tak. siapa yang nak baham cacing tu kalau bukan bai hutan yang duduk dalam hutan nu.




Sehina-hina babi, babi tidak pernah membunuh sesama sendiri secara sengaja. Babi jugak sayang anaknya. babi betina adalah contoh hewan yang paling keibuan dalam dunia hewan. dia menjaga anaknya sebaik mungkin dari sebarang ancaman. tetapi kita manusia siap banting anak dalam sungai lagi. Babi kah itu?




Babi haram dimakan. mutlak! dalam syariat. Tetapi menjadi harus bila keadaan darurat. Maknanya babi lagi tinggi darjatnya berbanding riba. Riba dah jelas dan nyata bahawa haram dan mutlak walau dalam apa juga keadaan. tetapi babi boleh jatuh hukum harus memakannya jika keadaan darurat. betul tak?




Itu hari kecoh tak hengat pasal sorang gadis bertudung siap bergambar ngan babi. Ada banyak pihak yang marah dan menuduh gadis tersebut menghina Islam. Apakah Babi menghina Islam? Sedarkah babi itu juga berzikir kepada Allah. sedangkan kita cuba tanya berapa kali kita ingat Tuhan dan rasul? Ha jawab!Jawab! Gadis tersebut pelajar vertinari UKM dah mohon maaf dan ada jugak suara bodoh yang berkata, " Tak boleh jadi doktor haiwan lain ke, mengapa nak jadiu doktor babi?" Kan ke bodoh tu. Kita umat Islam tak diharuskan mengkaji demi kebaikan dan beroleh pahala jika untuk tujuan yang mulia. Harus mengkaji termasuk babi. Tiada nas yang mengharamkan mengkaji babi. Menyentuh babi diharuskan tetapi diwajibkan bersamak selepas menyentuhnya. Apa tujuan menyentuh tu? Mesti ada sebab.




Kalau korang tolong sekor anak babi tersepit pun dikira saham korang di akhirat nanti. apa tak puas hati. nak kata aku ni membbela bai. tak. babi tak bersalah dan dia adalah ciptaan tuhan. kita sebenarnya lebih jijik dan hina dari babi tersebut. percayalah kerana ianya yang benar. dalam entry kali ni sengaja aku nak tayang gambor bai kasi korang tengok puas-puas. sekurangnya korang boleh belajar dari menengok gambor pompuan telanjang mengangkang baik ko layan gambor babi. kaji sikit baru lah pandai. mana taknya umat Islam mundur dan diorang bukan Islam maju ke depan. Korang tanya lah diri korang sendiri.

1 comment:

kevinjokes said...

walaupun babi tu haram dalam Islam samada menyentuh atau makan(consume) melainkan darurat tapi ada orang lagi sanggup minum arak & wat maksiat daripada makan babi. Kalau berkelakuan berkenaan bukankah lebih kurang je macam mereka makan(consume) secara tidak langsung... huhuhu pendapat aku yang tak la seberapa mulia untuk menilai huhuhu