Wednesday, October 17, 2007

Relevankah lagi Ekstreemisme Etnik Dalam Masyarakat Alam Melayu Kini?!!

* Bugis dan pakaian tradisi diorang, samakan ngan pakaian tradisi melayu Malaysia!!


*Jawa ngan pakaian tradisi mereka. Batik juga dipakai orang lelaki, samakan ngan lelaki melayu di Kelantan dan Terengganu yang suka memakai batik!!


*Orang dayak yang terdiri dari Iban, Bidayuh dll ngan pakaian diorang. Walaupun ada kelainan tapi tak banyak beza ngan pakaian melayu lainnya kan!

Tajuk entry kali ini agak berat ya. pertanyaan kepada pembaca setia mahupun kepada pembaca singah-singgahan dalam blog ini. Aku mengalami beberapa situasi yang membuatkan aku jadi marah, sakit hati, menyampah, sedih dan macam-macam. Kali ini bukan niat aku nak hantam sama etnik tertentu tetapi sebagai analisa. analisa di mana masih lagi ada makhluk melayu yang tak reti bahasa. Tak paham-paham. Bilalah diorang ni nak paham entah?!!


seorang Iban tak ngaku melayu sedangkan dia sendiri tahu bahasa ibundanya banyak mirip bahasa melayu. Pulau Borneo pulak letaknya dalam kawasan melayu. Apahal?!!


seorang Bugis tak mengaku melayu dan senang-senang kata melayu ni bangsa yang tak bagus !Tahukah hinaannya pada melayu adalah dia menghina dirinya sendiri jugak! Padahal dia mencari makan di negara Malaysia tercinta ini. kebanggaannya pada keturunan Bugis nya bukan main tebal. Aku jadi berbulu. Apahal?!! Aku jugak ada kawan Bugis dan mereka baik ngan aku. Bini akupun Bugis apa! Tapi ada juga malaun yang tak sadar dek untung. Datang dari selatan Sulawesi cari makan dan hidup di sini. Dan tak ngaku melayu!! Buduh sungguh manusia itu.Harus saja diusir dari tanah Malaysia ini.


seorang jawa tak ngaku dia melayu kerana fanatik ngan bangsanya yang dikatakan cemerlang dan handal di nusantara ini. padahal bahasanya juga tak jauh beza ngan bahasa melayu. Apa bahasa Indonesia itu bahasa apa?!! Buduh dan bangang sungguh. Padahal makan nasi ngan tangan juga,pakai batik jugak.


seorang melayu (sebenarnya majoriti) di Malaysia ini tak ngaku dia jawa, bawehyan, banjar, bugis, minang atau mendeleng. Padahal etnik-etnik itulah yang membentuk bangsa melayu Malaysia. Malu mereka nak ngaku etnik memasing dan ngaku melayu aja. "aku ni melayu asli, melayu biasa. darah keturunan aku tak ada jawa, minang ke apa!" Ya, bagaimana ngan darah kerinchi, riau, acheh. Kita malu nak ngaku kerana kita rasa hina. Macam sial. Tahukah mereka akan definisi melayu? aku katakan haram mereka tak tahu pasalnya orang melayu adalah bangsa yang banyak fail subjek sejarah atau history di Malaysia ini. Sebab itu Dr. Mahathir Mohammad pernah mengatakan "melayu mudah lupa!"Mudah lupa dan bangang juga bebal.


memang melayu mudah lupa. mereka berdarah mamak macam di Penang, mereka berdarah keturunan India macam melayu Kedah, dan juga mereka di Kuala Lumpur juga haram ramai tak tahu bahawa orang yang bertanggungjawab membuka kuala Lumpur adalah orang Mendeleng. orang mendeleng atau Batak yang kita selalu hina kata "batak makan upah!", kuat minuk tuak!!


orang melayu di Indonesia juga sama. tiada uniti. masing-masing fanatik ngan etnik memasing. Jawa bangga ngan etniknya hingga yang berkuasa dalam pemerintahan di sana dari kalangan jawa, begitu juga yang lain seperti minang. mereka rasa merekalah orang-orang yang paham agama sangat dan beradat atau lebih berjawi dari orang lain. Aku juga berdarah minang sebelah mak aku. Bapak aku kelantan dah tentu berasal usul dari melayu pattani.


malaysia ada uniti, semua etnik melayu disatukan tak kira kau jawa ke, banjar ke, acheh ke, semuanya melayu. sesama memerintah. kita sesama memegang kuasa dan hak. Tapi ramai generasi muda dah tak ngaku etnik diorang. mereka lebih suka jadi orang barat ngan berangan mengaler rambut diorang, cakap pelat omputeh, cara hidup cam American, hingga ada yang ngaku diorang memang mengamal cara hidup 'American". Pantat!! kalau nak American sangat pegilah nun ke Amerika Syarikat. hijrah terus dan tengok korang boleh hidup ke tak? Babi punya bangsa.


Cerita kan pada aku apa itu melayu? sejarahnya? Bangsanya? Setahu aku Malaysia bermula ngan Empayar Melaka yang dibuka oleh Parameswara iaitu seorang anak raja Palembang. Kita juga dibentuk sama oleh kerajaan Kedah Tua dan Langkasuka yang berketurunan dari India.


sedar tak kita dirantau nusantara ini berkongsi perkara yang sama suatu masa dahulu dan juga sehingga kini? Kita semua pakai keris, tombak, lembing, golok. Kita semua bersilat walupun versi silatnya berbeza. ada yang panggil kelet tapi hakikatnya silat! kita pernah berkongsi agama Hinddhu dan Buddha sehingga kini kita berkongsi agama Islam. kita pakai batik, kita makan nasi dengan tangan. kita tanam beras dan menuai padi dan kita juga sama-sama berkongsi wilayah.
Sedar dan insaflah wahai manusia melayu seantero nusantara kalian melayu dan jangan sangkalkannya!!

2 comments:

kevinjokes said...

Bila aku baca tajuk ko ni macam lawak badut je.... aku orang sarawak lagi berhak marah dari ko yang tak reti... pasal bangsa lain aku tak cakap, tapi kalo orang kat sarawak ni, setau aku bahasa iban yang ko cakap bunyi mirip? Sori la ko lagi mangkuk la... macam mana dengan bahasa orang ulu(yang terdiri dengan pelbagai suku kaum) yang mana maksudnya jauh macam ko belajar bahasa mandrin yang ko sampai bila pun tak pandai... Bahasa iban yang ko biasa dengar tu bahasa rojak yang campur bahasa melayu wei, kamus bahasa Iban pun mungkin sampai 3 keturunan engko tak pernah baca, (tak payah la cerita pasal ko rajin baca sejarah Melayu ke asia tenggar ke, takpun Al-Quran yang bangsa korang je yang ngaku pandai baca)... bangga dengan Melayu buat apa makan nasi pakai tangan, abis melayu je ke yang makan pakai tangan...habis Arab tu makan pakai kaki la...Jawa dengan Bugis tu bukan ape... tengokla bangsa ko tu. tau takpe... one thing aku bangsa orang ulu yang special dia kami hidup harmoni walaupun tak sama bangsa.. saya boleh bertutur dalam 8 jenis bahasa bukan nak tunjuk terer tapi orang tempat aku hidup macam tu.... engkorang setakat bahasa melayu yang tak boleh digunakan sebagai bahasa ilmu, menyusahkan orang asyik tukar dasar pendidikan, ajr dalam bahasa inggeris la, dalam bahasa tu balik huhuhuh.... Cakap tak serupa bikin...Salam kesedaran...

beautiful bidayuh lady said...
This comment has been removed by the author.