Thursday, October 11, 2007

Kamu hidup pun pasal Tuhan!!

Aku terkedu tak terkata bila bebaru ni aku lepak ngan memember aku yang dah lama aku tak loathing ngan diaorang. Semakin lama semakin menjadi-jadi perangai entah apa yang aku nak cakap!!'free-thinker'?, aties? ataupun golongan manusia tanpa arah. Dalam lepak-lepak tu ada dua tiga member yang bangga hati menyatakan diorang memang nak jadi komunis. Dari jadi kapitalis, baik jadi komunis. Ayat cam bagus ni diluahkan tanpa sebarang tapisan. kerajaan pukimak!! kerajaan cam sial!!macam-macam aku dengor petang tu. Aku layan aje dulu. kendian aku buat analisa tapi bukanlah macam wartawan mastika tu. aku rumuskan bebudak depan aku ni mentah dan bodo lagi.

Apa yang aku nak rebel sangat? kalau bisness pun okey, makan cukup, kemudahan okey. cuma aku tak setuju ngan tol yang makin tinggi dan harga minyak petrol cam haram melonjak. Apa yang perlu kita buat? kita cari jalan penyelesaian. kita jugak berpolitik apa. tapi dengan hemah tersendiri bukannya anarki. Orang politik mana-mana pun memang birokrat. kalau diorang nak sangat jadi komunis, mengapa tak hijrah saja ke korea Utara, China dan negara komunis sewaktu ngannya? tak mau kan.. hidup susah, entah-entah harus kena sepak ngan komunis kat sana. Betul tak pembaca sekalian?

Why? duduk Malaysia lagi kalau tak puas hati. pegi la duduk Amerika nu yang jenayah 24 jam tak henti.Pegi la duduk england nu yang segelintir rakyatnya masih lagi racist. takutkan? pasal setiap raya, ganas-ganas korangpun mesti nak salam tangan orang tua. Kan? Ganas-ganas korangpun mesti tak nak masuk neraka. mesti tak nak murtad punya. kalau kau rasa berani sangat, mengapa tak tukar agama? ha..ha..jawab!jawab! penatkan?
Paling lawak bercakap pasal demokrasi. kalau ko nak demokrasi tulen, mana ada dalam dunia ni. Selagi ada undang-undang dan protokol, di situ tiada demokrasi tulen lagi. Kalau nak demokrasi tulen, pi buat mikro-nation sendiri. berani?takut jugak. pasal duitpun takde. bila susah pau member yang tak intelek ni kan? Kalau dah nak jadi komunis, apa hal nak demokrasi plak? diorang ni subjek sejarah dapat berapa? paling best ada sorang mamat petang tu tanya aku Sweden tu Amerika Syarikat punya ke? memang bodo. geografipun tak lepas. cakap macam sial macam pandai. badan siap bertatoo, minum beer, kaki disko. tapi otak tumpul cam badigol.
Diorang ni sibuk nak create pengikut. dah la hidup tak menentu. sibuk nak ada follower. aku rasa diorang ni nak jadi ahli politik, tapi tak kesampaian. atau nak jadi Tuhan, buat syariat sendiri dan segala aturan sendiri. No rules. itulah sejujurnya. Mana ada manusia 100% jujur dalam dunia ni. kalau ada cerita kat aku skang!