Wednesday, September 19, 2007

Kejelekan Mat/Minah Skema Yang bakal menjadi Birokrat Keparat!


Aku jumpa banyak spesis macam ni masa di Universiti dulu ( cewah mementang ITM dan jadi UiTM).golongan yang macam ni lah aku menyampah walaupun aku jugak pernah beberapa ketika menjadi seperti mereka. Aku cuba jadi skema dalam beberapa semester. masuk jadi MPP/MPM dan aktif jadi Presiden tak bergaji untuk persatuan-persatuan di kampus. habuannya aku cuma nak duduk kolej/asrama. Aku dapat loan JPA mana cukup nak lepak rumah sewa. Lain la diorang-diorang yang rasa macam kaya sangat tu tapi sebenarnya menyusahkan mak-bapak kat kampung. baru dapat pegang duit loan PTPTN dan rasa megah giler!! Pakai hand set kalah pensyarah, motor besar,makan kat tempat mewah,pergi karaoke tak hengat dunia,belanja awek walaupun duit makan sendiri hanya cukup-cukup perut tapi duit nak buat tesis, assignment? Cam haram!! kedekut. assignment macam sial. nama sahaja mahasiswa. pelajar IPTA tapi work macam b*b*.Ada banyak kebanarannya orang di luar sana menyampah dengan bebudak U ni. dah la kerja malas, tak cemerlang plak tu ada hati nak gaji kerja terus RM 5 ribu gaji memula. hilang arah dan pedoman..isi borang KPLI..itu pun nasib dapat. Pasal negara perlukan banyak guru. Nak buat camna. yang best-best semua jadi professional dalam profesyen memasing. di IPTA hanya 5% aje yang cemerlang dalam bebanyak Graduan yang keluar tu. yang lain tu menyemak aje. Bila dah jadi cikgu semuanya rasa dah selesa. kerja bikin suka hati. ikhlas hanya beberapa percent aje. gaji dapat bulan-bulan, ajar anak murid macam p**tat!!


Minah skema dan Mat skema..oh ya...berbalik kepada topik asal aku nak citer. dalam pada aku dah keluar dari u ni pun dah buat bisness dan bekerja sebagai seniman profesional (ye ke?), Aku jumpa gak dengan golongan ni. dah la tak paham kerja kita,menyibuk tak ingat. Bila bercakap dialah betul semua. nak kontrol kita supaya ikut skema macam dia jugak. Pirahhh...Aku tengok muka sekor-sekor bakal jadi birokrat. inilah yang memenuhi sebahagian besar institusi awam dan sektor swasta jugak. mereka-mereka ini adalah pembodek boss tahap jilat tapak kai, hisap jari kaki, jilat jubo masin boss dan lebih dasyat hisap k***k boss. Diorang ni lah yang membuatkan pekerja bawahan kadangkala merana. penindasan. Aku banyak tengok golongan macam bagus ni membuli pekerja bawahan. yang boss pulak suka sangat diampu. ye lah sapa tak suka bila diampu macam raja. Kalau pengampu tu pompuan lawa boleh jugak buat lauk. tak dapat berat-berat , layan matapun cukup la. Ala tengok pinggul, tengok tetek. Sedap apa? aku sendiripun syok!


aku menyampah lagi-lagi la menyampah bila ada golongan seniman yang macam ni. Pirahhh skema konon. Macam siol la korang. Aku pakai seluar pendek aje, semua deal okey aje. Aku pakai t-shirt punk lagi tapi bisness jalan jugak. Lepas tu nasihat aku macam mana nak deal? p***wak dia!! kalau nasihat tu nak mengajar tak ape, ini nak menunjuk dia lagi pandai dan bijak bistari. Muka kontrol lubang hidung. konon protokol la tu. Blah la lu!! Bila awek seksi melintas..jelas mata mengerling sambil mulut cakap itu ini. Pakai kemas semacam. Aku respek la. pasal semua orang bebas nak pakai cam mana pun, asalkan jangan telanjang depan publik(telanjang dalam kamar mandi okey..aha..buat aper turrr??). Ini bila nampak kita tegur la konon. Kau ni pakai rock sangat la! blah la..hey..hey..bahalul, aku beli ni semua minta duit kau,bapak,mak,datuk,nenek,bini,anak,bayi kau ke???

No comments: