Saturday, September 22, 2007

PART 1: Di lemma mencari pasangan!!

Ada satu persoalan yang kuat dan kontroversi, 'Mengapa lelaki melayu semenanjung Malaysia enggan menikahi kebanyakan gadis melayu?'. bestkan/ Ramai diantara lelaki melayu sekarang ni menikahi perempuan indonesia, thailand, kemboja dan Iban. Why? because perempuan melayu demand tinggi!! ya jawaban yang berkesan lagi penuh makian dari aku.
Wanita melayu mutakhir ini memang demand. Ditambah perisa dari mak bapak diorang jugak yang demand. Jika anak dara diorang study tinggi, demand pun tinggi. Padahal masuk ke dapur jarang sekali. memasak tak reti . masak malas, mengemas malas, asyik berhibur. Dapat anakpun biar sahaja. tak pandai mengurus rumah tangga!! Ini realiti. kerana aku sendiri berhadapan saudara-mara pompuan aku yang ramai.
Bab melaram nombor satu, seluar dalam dan bra bersepah dalam bilik. Anak dara melayu sekarang suka keluar malam. pasang pakwe sana-sini. P**t*t belum tentu dara lagi. harga mahal cam sial. Nak kawin terpaksa berhutang. Pihak lelaki garu kepala, kepala lutut dan kote.
Aku banyak jumpa kengkawan pompuan, sebahagiannya memang malas masak dan tak pandai masak. Apalah aku yang jantan ni pun pandai masak. Patutlah chef terkemuka majoritinya lelaki. Walaupun mereka dari golongan selembut sutera tetapi lelaki. mana chef pompuan yang best? Pompuan juga adalah spesis makhluk yang boleh tahan selekehnya. kepada lelaki di luar sana jangan terpengaruh dengan mekap tebal yang berseleput di wajah manis budak pompuan melayu. pergilah ke rumah mereka kalau berani. tengok bilik diorang. Aku rasa memang semak samun punyer.
memilihpun satu. nak hensem-hensem aje. Semua nafsu. itu pasal sesetengah diorang pilih mamat Bangla ngan pakistan. di samping wajah kacak ala-ala Salman Khan ataupun Abishek bachan, mamat ni juga berkonek gergasi. mana tak best!!
Majoriti jantan melayu yang matured. mesti memilih wanita yang tulus mulus. Bukan cun tak hengat tetapi wanita yang tahu membantu perihal rumahtangga dan rajin. Aku tak memilih rupa. Bagi aku pompuan cun dan bergaya cam artis (konon!!) tu majoriti nya memasakpun tak reti. Nak siang ikanpun geli. busuk,hanyir pundek!! diorang punya darah datang bulan lagi plak!!
Pompuan melayu di bandar suka gi kelab malam atau disko. Malam 'ladies night' paling happening. Mabuk sampai pagi. lepas tu usung dek balak cilanat atau balak mat salleh tak berjawi. konket puas-puas kat hotel. muka lawa, perangai cam haram. Aku serik ngan budak pompuan melayu yang moderate ni konon. Macam 'up to date' sangat. moden konon, sejarah negarapun tak tau. ptuihhh!!! sial. Moden kena ikut barat. baratpun tiru kita dan budaya asia, kita tiru barat. moden mesti minum arak, konket!,cakap 'English',fesyen barat. Pirahhh!!! korang mampus nanti sama jugak. Kapan lima lapis, paling best yang tukang urus jenazah korang nanti makcik-nakcik atau akak-akak khairat kematian yang tak moden atau 'up to date' life diorang. Mana perginya geng-geng korang yang moden sangat tuh?? mana?? entah-entah korang mampus pun tak jengah.
Di dalam sokabar keluar terpampang-'Gadis melayu majoriti hilang dari rumah". Salah sapa?/ mak bapak??pemimpin??diorang sendiri??atau kaum jantan di negara ini???jawab sendiri. baik yang tak bertudung mahupun bertudung lingkup. Sama sahaja perangai. Ada pakai tudung lawa-lawa boleh isap kote balak. yang skirt pendek plak lebih suka konek balak yang tak masuk jawi. moden la kan!! Mesti layan balak omputeh..
Tapi aku cakap la,lelaki kita yang kawin ngan perempuan Indon, thai tu majoriti ngan gadis kampungan yang duduk di ceruk Pattani, Baytong. Kalau dari Indon kebanyakan ngan Imigran yang datang ke Malaysia cari makan, duit dan life. Diorang ni susah nak hidup di kampung halaman diorang kat negara asal. Nak datang Malaysia siap boleh gadai tanah lagi. hidup miskin. Konklusinya orang miskin ni la banyak paham soal hidup. Diorang dah biasa susah bukan cam pompuan kita yang hidup mewah. Balik sekolah ngangkang depan tv. tolong mak jauh sekali. entah-entah makpun sama pemalas atau tek reti ke dapur. Kalau lelaki kita kawin ngan pompuan Indon atau thai yang moden, sama sahaja. mungkin lagi teruk dari pompuan kebanyakan kita. Lagi cam haram sial cilanat.
Apa-apapun aku suka orang susah. diorang ni menghargai nikmat tuhan yang diberi. Aku paling nyampah ngan orang yang tak bersyukur. Hidup macam raja/orang kaya. kerja malas. tau nak joli sahaja. Kalau dah sedia kaya tu menghabiskan beras mak-bapak.

No comments: